Het Ambiguity effect en de invloed op de marketing(prestaties)

Door:

Sander

-

6/10/2022

Wat is het Ambiguity effect?

Dit effect heeft alles te maken met het cognitieve denkvermogen van de mens. Want wat er nu precies aan de hand is bij dit effect, is dat men bij het nemen van beslissingen zich beroepen op de kortste en snelste manier. Dit doen we om energie te besparen. Het gevolg hiervan is dat we de neiging hebben om opties te vermijden die we als ambigu, oftewel onduidelijk beschouwen. Want een ding is zeker: de mens heeft een hekel aan onzekerheid. Men is dan ook eerder geneigd om een ​​optie te selecteren, waarvan de gunstige uitkomst bekend is in tegenstelling tot een optie waarvan de uitkomst onbekend is. We verkiezen dus een veilige optie boven een optie die net zo gunstig is of kan zijn.

Het Ambiguity effect & marketing

De raakvlakken tussen het Ambiguity effect en de  marketing

Aangezien het effect speelt op het gebied van besluitvorming, kan het Het Ambiguity effect invloed hebben op het besluitproces van jouw potentiële klanten. Want ook in winkels en online zien we dat besluitvorming vaak wordt bepaald door onzekerheid. En aangezien we zojuist hebben geleerd dat men een afkeer heeft aangaande het onbekende, ontstaat hier logischerwijs een terughoudendheid over. Denk bijvoorbeeld aan het uitproberen van nieuwe producten of diensten. We zijn op dat punt daardoor niet in staat de lange termijn voordelen van de meer riskante beslissingen te herkennen.

Het Ambiguity effect toegepast in de marketing

Natuurlijk kunnen we het geleerde toepassen in de marketing! We weten nu namelijk dat de consument voorkeur geeft aan opties met veel zekerheid. Indien jouw onderneming iets aanbiedt dat wellicht nog wat onbekend is onder consumenten, dan is het goed om rekening te houden met de integratie van de volgende aspecten binnen je marketing om het Ambiguity effect terug te dringen:

Deskundigheid

De consument houdt van deskundigheid. Waarom? Het geeft hen een veilig gevoel; iemand met veel verstand over een bepaald product of dienst doet namelijk een bepaalde uitspraak hierover. Dan moet het haast wel goed zitten toch? Overweeg daarom om een ‘expert’ in te schakelen om je product, dienst of merk in een goed daglicht te zetten.

Prijs

In de meeste gevallen let een consument op zijn centjes. Het is dan ook belangrijk om duidelijk te zijn over de prijs. Laat je consumenten duidelijk weten welke kosten ze kunnen verwachten. Splits de kosten dan ook op (bijvoorbeeld bezorgkosten, BTW etc.) en laat de consument zelf experimenteren met wat zij kwijt zullen zijn in bepaalde situaties. Probeer daarbij te voorkomen dat je een nieuw product promoot onder het mom van: ‘koop een product en krijg eenzelfde product voor de helft van de prijs erbij’. Want overweeg eens voor jezelf: zou jij het risico nemen om gelijk twee producten te kopen als je nog niet eens weet of het product goed en leuk is?

Risico’s

Laat de consument inzien dat ze met de aanschaf van jouw product of dienst weinig tot geen risico oplopen. Hierdoor wordt de impact van het Ambiguity effect namelijk beperkt. Hoe je dit doet? Denk bijvoorbeeld aan een vorm van garantie (geld-terug-garantie) of bedenktijd (7 dagen bedenktijd met retourneren).

Kortom…

Wil je voorkomen dat je consumenten een te ‘snelle’ en daardoor mogelijk een minder goede beslissing maken, dan is het goed om het Ambiguity effect te voorkomen. Dit kan je doen door duidelijk te zijn over de prijs en eventuele risico’s én door het inzetten van experts. Ga jij aan de slag met het verbeteren van je (online) winkelervaring?

Hulp nodig bij jouw online marketing? Stuur ons gerust een berichtje. Dan kunnen we samen kijken hoe de campagnes er voor staan en waar punten ter verbetering liggen.

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Share this message

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower