Tieners die challenges doen, samen duetten zingen, een flesjes flippen of een taart bakken van smarties. Op het video platform TikTok gebeurt het allemaal en dat binnen 3 tot 15 seconden. Waar ouderen op Facebook zitten en  jongeren op Instagram, is er ook een platform voor de jongsten. Tiktok, het hardst groeiende social media kanaal waarbij je razendsnel video’s kunt afspelen. In dit artikel zoomen we in op deze booming app en kijken we naar de kansen voor merken. 
 

Wat is TikTok?

TikTok werd op 2 augustus 2018 gelanceerd als platform voor korte video’s, waarin jongeren video’s kunnen delen van 3 tot 15 seconden. Sinds de laatste jaren is de applicatie erg populair geworden. Het jonge publiek houdt van snelle, interactieve content en daar speelt TikTok goed op in.
Klinkt deze app jou bekend in de oren? Dat zou inderdaad kunnen. In 2014 verscheen de app Musical.ly, waarbij je ook korte muziekvideo’s kon delen met anderen. In 2017 had deze app al meer dan 200 miljoen gebruikers. De Chinese ontwikkelaar ByteDance zag een kans en besloot Musical.ly te combineren met het voormalige TikTok en zo ontstond het TikTok van nu.
 

Wat kun je met TikTok?

Gebruikers van TikTok delen korte video’s tussen de 3 tot 15 seconden waarbij ze iets grappigs doen, playbacken of dansen op een hiphop nummer. Net als Instagram zijn hashtags belangrijk en zorgen die voor makkelijke vindbaarheid. De gebruikers, ook wel creators genoemd, worden door TikTok uitgedaagd om mee te doen aan challenges. Via hun account kunnen ze weer reageren op andere video’s door een eigen remake te maken of met een like of reactie te laten weten dat ze het een toffe video vinden.

Waarom is TikTok zo hard gegroeid?

Sinds de laatste 2 jaar heeft TikTok een enorme groei doorgemaakt en dat is eigenlijk niet zo gek. Steeds meer gebruikers willen snelle, inspirerende content en hebben geen tijd en zin om minutenlang teksten te lezen of video’s te bekijken. Eerder schreven we een blog over de dominantie van het internet door videocontent.
 
“Met TikTok maken jongeren samen content waardoor het nog leuker wordt om video’s te delen.”
 
Samen experimenteren en uitvinden, daar staat TikTok voor. Door de grenzen op te zoeken en gekke experimenten aan te gaan, worden jongeren uitgedaagd om video’s te maken. Doorgaans hebben video’s een hoog ‘meme-gehalte’. Hierdoor zijn de video’s leuk, relevant en grappig, waardoor deze makkelijker en sneller gedeeld worden. Net zoals Instagram kun je een ‘volgersbase’ opbouwen. Hoe meer volgers, hoe groter je profiel. Zelfs influencers hebben hun plek gevonden op het platform. Waar influencers zijn, zijn kansen!
 

Hoe groot is TikTok nu?

In een aantal cijfers lichten we toe hoe groot TikTok op dit moment is:
– TikTok is sinds 2018 de meest gedownloade social media app wereldwijd.
– Wereldwijd zijn er 760 miljoen gebruikers, waarvan 80% onder de 18 is.
– In totaal zijn er 3,5 miljoen gebruikers in Nederland, waaronder 500.000 actieve gebruikers per maand.
– Ook op TikTok zijn er steeds meer influencers. Nederlandse influencers hebben al miljoenen volgers.
– In Nederland staat TikTok al weken in de top 3 downloads. Door de snelle groei krijgen zowel Snapchat als Instagram het erg moeilijk.
– Gemiddeld wordt de app 52 minuten per dag gebruikt.
 

Zo spreek je de TikTok doelgroep aan

De app werd voorheen vooral gebruikt door jongeren tussen de 6 en 18 jaar. In het laatste jaar is daar veel verandering in gekomen en wordt de app ook gebruikt door volwassenen. Nog steeds is zo’n 80% van de gebruikers tussen de 6 en 24 jaar.  
Wil je als marketeer in contact komen met deze doelgroep? Dan is TikTok de app om hen te vinden. Natuurlijk wil je ook in dezelfde toon communiceren als deze doelgroep. Wees je er van bewust dat jongeren net een andere benadering nodig hebben. De communicatie hoeft bij jongeren niet perfect zijn maar mag juist een beetje edgy, humoristisch en fout. 
 

“Ben je als merk grappig en durf je zelfspot aan? Dan kan TikTok voor jou het perfecte platform zijn.”

 
Waarom TikTok een geschikt kanaal is om nu te gebruiken:

  • Je hoeft geen influencer te zijn om viraal te gaan. Juist door de snelle interactie verdient iedereen een plek.
  • TikTok is gebruiksvriendelijk en eenvoudig om aan te maken.
  • Je komt direct in contact met verschillende gebruikers zodra je een profiel aanmaakt.

 

Wat kun je nog meer met TikTok?

Het moge duidelijk zijn dat TikTok ontzettend hard groeit en dat dit een platform is om in de gaten te houden. Maar hoe ga je ermee aan de slag? Hoe ziet TikTok marketing eruit en wat zijn voorbeelden van succesvolle campagnes? In onze volgende blog nemen we de marketingmogelijkheden van TikTok onder de loep. Tot die tijd bieden wij je een aantal alternatieven om op te vallen als merk. Zo helpen wij jou met content marketing en het adverteren op kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn.
 
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring