Jouw product of dienst verkopen zonder ook maar iets te hoeven doen? Succesvolle marketing zonder enig budget? Slapend rijk worden en gezien worden als een held? Dat klinkt veel te mooi om waar te zijn! En dat is het eigenlijk ook. In deze blog vertellen we meer over deze vorm van marketing, ook wel multi level of people marketing genoemd. Want werkt deze marketing eigenlijk wel?

Wat is multi level marketing/people marketing?

Multi level marketing is een vorm van marketing waarbij de producten of diensten worden verkocht door mensen die jij hebt gerecruit, waar jij vervolgens weer geld aan verdient. Zie het als een piramide: jij stelt een team samen van verkopers die weer andere verkopers aandragen en jij vangt hier elke keer commissie voor. De producten worden aan iedereen verkocht, ook niet-verkopers. Vandaar de term ‘people marketing’; de marketing gebeurt via mensen en niet via advertenties of andere soorten van online of offline marketing. 

Denk bijvoorbeeld aan Herbalife of Tupperware. Jij kunt dan een verkoper worden van hun producten en allerlei verkoopgelegenheden creëren, zoals een Tupperware-party waar jij jouw vrienden bij je thuis uitnodigt en er een ervaren verkoper (iemand hoger in jouw team) langskomt om de producten te presenteren. Als er dan een x aantal producten wordt verkocht, krijg jij een commissie en misschien wel bonuspunten waarmee je door kunt groeien naar het volgende level. Als verkoper heb je dus twee doelen of functies: de producten of diensten verkopen en nieuwe verkopers zoeken voor jouw team. Het model is gebaseerd op commissies en andere soorten beloningen.

Als jij goede mensen binnenhaalt die veel verkopen, ontvang je veel commissie. Halen zij goede mensen binnen? Dan krijg je over hun verkopen óók weer commissie. Zo creëer je een passief inkomen: geld verdienen terwijl je er niet direct iets voor doet. Normaliter werk je een aantal uren en ontvang je salaris of inkomen over deze uren, maar via ‘people marketing’ werkt dat dus anders. Met een passief inkomen kun je geld verdienen terwijl je op het strand ligt en rijk worden zonder dat je er tijd aan hoeft te besteden. Het klinkt in de essentie onschuldig en heel aantrekkelijk. Maar dat is nu juist het probleem. 

 

Wat is er mis met multi level marketing?

Wat deze bedrijven heel goed doen, is focussen op de bijzondere voordelen en inspelen op emotie. Je kunt ondernemen zonder dat je veel hoeft te investeren of boekhouden. Je verdient een passief inkomen. Je krijgt gratis trainingen en de kans om te laten zien wat een goede trainer of manager jij bent. De verkopers weten precies wat de voordelen zijn en hoe ze die moeten presenteren. Er is echter één probleem: het is niet zo makkelijk als het lijkt. Je opwerken tot de positie van zo’n succesvolle trainer – dat kost veel tijd en commitment. Het lukt de meeste mensen dan ook niet. Tevens moet je aan het begin van het traject betalen voor een starterskit en voelt het elke keer als falen wanneer je wilt stoppen, aangezien je er al zoveel tijd en geld in hebt gestopt. Tot slot wordt people marketing ook wel in verband gebracht met brainwashen. De oprichters worden als een soort goden gezien en je wordt gemotiveerd om zoveel mogelijk producten te verkopen en mensen te recruiten – anders is al je geld en tijd voor niets geweest.

Als je het goed wilt doen, kost het meer tijd dan een fulltime baan.

 

Documentaire over multi level marketing

Vorig jaar maakte een undercoverjournaliste een documentaire over dit onderwerp, waarbij ze allerlei verkopers in Engeland interviewde en zich ook zelf aanmeldde voor verschillende programma’s. Enkele van haar choquerende bevindingen:

  • Slechts 0,01% slaagt erin om een inkomen van meer dan €10.000,- per maand te genereren. Dit zijn echter wel de mensen die gepromoot worden als ‘wat jij ook heel makkelijk kunt worden’.
  • Als je het goed wilt doen, kost het meer tijd dan een fulltime baan. Een jonge moeder gaf bijvoorbeeld aan dat ze tijdens haar weeën nog aan het werk was.
  • Als je de community wilt verlaten, wordt dat je zo ontzettend kwalijk genomen, dat velen toch blijven.
  • De starterskit kost vaak honderden euro’s, waardoor de bedrijven hier al veel aan verdienen. 
  • De ‘supersterren’ geven trainingen om in te spelen op zwakheden. Een travel social influencer zei bijvoorbeeld: ‘Als iemand op mijn bericht een reactie plaatst dat ze mijn kleding zo mooi vindt maar zelf niet zo veel geld heeft hiervoor, is dat direct een kans waar ik op in moet spelen. Ik kan dan meteen vragen of ze interesse heeft om een passief inkomen te verdienen, zodat ze net zoals ik kan leven.’

Waarom multi level marketing niet werkt

Nu denk je misschien dat jij hier niet intrapt, dat het jou wél lukt of dat het niet zo erg is als het lijkt. Toch lijkt het veel mensen alsnog te ‘overkomen’. Multi level marketing lijkt geweldig, maar dat is het niet. Voor een hele kleine minderheid is het geweldig en zij leven de droom. Maar ook zij hebben heel hard moeten werken om daar te komen en je kunt je afvragen hoe eerlijk en transparant ze zijn geweest. 

Wij willen graag transparant zijn over onze marketing: want ja, online marketing kost tijd en geld. Het opzetten van een Facebook of Instagram marketing campagne is een intensief proces, waarbij we veel met de klant communiceren en uitgebreid onderzoek doen. En daar zit een prijskaartje aan. Maar wij zijn eerlijk in wat wij voor jou doen, wat je hiervoor betaalt en ook wat je ervoor terugkrijgt. Wij kunnen je case studies laten zien van echte bedrijven, waarbij online marketing heeft gewerkt. Wij hebben referenties van bedrijven die oprecht tevreden zijn met ons. What you see is what you get.

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring