SEO copywriting tips: zo laat je je doelgroep doorlezen

Een gastblog van Nina Rosa Juffermans over SEO copywriting. Leestijd: 8-10 minuten. 

Goede SEO copywriting schrijven, hoe moeilijk kan dat nou zijn? Iedereen heeft toch Nederlands gehad en we weten toch genoeg over marketing? Fout! SEO copywriting heeft te maken met doelgroepgericht schrijven, tactisch gebruik van links en een plangerichte aanpak. We verzamelden de beste copywriting tips (specifiek gericht op webteksten) van copywriting experts.

In dit artikel behandelen we de volgende onderwerpen:

  • Het belang van goede copywriting
  • Veelgemaakte fouten in de Nederlandse taal
  • Doelgroepgericht schrijven
  • Praktische tips voor SEO copywriting

seo copywriting

Inhoudsopgave

Het belang van goede copywriting.

Eerste contactpunt: duidelijke boodschap.

Professionele imago.

Gevonden worden op Google.

Gebruiksvriendelijkheid.

Design overtuigt niet om te kopen, trekt alleen aan.

Veelgemaakte fouten in de Nederlandse taal

Passieve zinnen.

Kettingzinnen.

Engelse ziekte.

Dt-foutjes.

Inconsequentie.

Doelgroepgericht schrijven.

Buyer persona.

Demografie.

Socio-economie.

Woning en locatie.

Lifestyle.

Marketinganalyse.

Missie.

Visie.

USP’s.

Tone of voice.

Praktische tips voor SEO copywriting.

Los een probleem op in plaats van over jezelf te praten.

Maak van tevoren een schrijfplan.

Leg je werk een dag weg.

Lees je werk hardop voor en kijk hoe je zinnen lopen.

Werk in Google Drive.

Wissel lengten van zinnen af.

Het belang van goede copywriting

Eerste contactpunt: duidelijke boodschap

Stel iemand belandt op jouw website en dat is de eerste keer dat hij of zij jouw website ziet. We weten het allemaal: de eerste indruk is superbelangrijk. Dat geldt ook voor websites. Als jij een tekst hebt geschreven die niet goed is, maak je dus een verkeerde eerste indruk. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het niet duidelijk is wat jij doet, omdat je teksten niet lekker lezen of veel vakjargon bevatten. Of ze zijn te lang. Zorg ervoor dat jouw SEO copywriting duidelijk is en klopt.

 

Professionele imago

Spelfouten staan heel erg lelijk. Onduidelijke of lange teksten trouwens ook. Al deze slechte SEO copywriting teksten dragen bij aan een negatief professioneel imago. Wie gaat je serieus nemen als je zelf niet eens goed uit kunt leggen wat je doet? Aan de andere kant: duidelijke en correcte webteksten dragen bij aan een positief professioneel imago.

 

Gevonden worden op Google

Neem het aan van copywriting experts: webteksten zijn essentieel voor je vindbaarheid in Google. Goede SEO copywriting voldoet aan een aantal kenmerken, waarover we het later hebben. Het uitgangspunt is dat je de klant altijd in je achterhoofd moet houden. Weet je nog die tijd, waarin we ervoor zorgden dat links naar onze website op zoveel mogelijk andere websites kwam? Of toen het nog werkte om krampachtig keywords in je teksten te verwerken. Die tijd is voorbij. Lees onze copywriting tips zodat jouw SEO copywriting bijdraagt aan je vindbaarheid in Google.

 

Gebruiksvriendelijkheid

Ellenlange teksten in een klein vakje tekst? Of lappen tekst zonder tussenkopjes, linkjes of afbeeldingen? Nee, nee, nee. Copywriting gaat net zo goed over gebruikersvriendelijkheid als over SEO. Zorg voor voldoende ademruimte en overzichtelijkheid. Dit kan met witruimte waar je over een nieuw onderwerp begint en descriptieve tussenkopjes. Wissel korte en lange alinea’s af en breek de teksten af met bijvoorbeeld buttons, afbeeldingen, grafieken of quotes. Onze ultieme copywriting tip: hou je gebruiker te allen tijde in je achterhoofd. We hebben het later over doelgroepgericht schrijven, waarbij we dit principe nog meer uitlichten.

 

Design overtuigt niet om te kopen, trekt alleen aan

Als iets mooi is, wil het nog niet zeggen dat het iets kan verkopen. Je kunt nog zo’n mooie productafbeelding hebben, als je er geen duidelijke productomschrijving bij hebt zal niemand je product kopen. Je prachtige banner gaat ook niks opleveren als het begeleidende tekstje onduidelijk is of vol staat met spelfouten. Design trekt aan, maar verkoopt niet. Goede SEO copywriting is daarom belangrijk voor je website.

 

Veelgemaakte fouten in de Nederlandse taal

Je kunt nog zo’n copywriting expert zijn, als je veel taalfoutjes maakt ben je niet geloofwaardig. We hebben wat creative copywriters gevraagd naar de spelfoutjes die zij het meest tegenkomen. Hieruit kwamen vijf overlappende fouten. Die bespreken we nu.

 

Passieve zinnen

Bij passieve zinnen wordt het onderwerp pas later genoemd. Ik noem het onderwerp pas later bij passieve zinnen. Wat leest fijner? Over het algemeen lezen zinnen met “wordt” veel minder lekker. Deze zinnen worden passieve zinnen genoemd. Soms zijn passieve zinnen heel handig, bijvoorbeeld bij wetenschappelijke of objectieve teksten. “In dit onderzoek wordt …” gebruik je dan, omdat je geen “ik” mag zeggen. Maar bij webteksten halen passieve zinnen de vaart uit je zin.

 

Dus niet: “Het haar wordt door dit product weer levendig”

Maar: “Dit product maakt het haar weer levendig”

 

Kettingzinnen

Als een zin is ingebouwd tussen twee zinnen noem je dat een kettingzin. Kettingzinnen worden heel vaak gebruikt, omdat mensen veel informatie kwijt willen. Maar net als bij passieve zinnen haalt dit de vaart uit je verhaal. Je moet een beetje een creatieve copywriter zijn om ze te verbeteren. Probeer de zin op te breken of de volgorde om te keren.

 

Dus niet: “Deze producten zorgen dat je arganolie, waar Moroccanoil haar succes aan dankt, van top tot teen kunt ervaren”

Maar: “Moroccanoil dankt haar succes aan arganolie. Deze producten zorgen dat je arganolie van top tot teen kunt ervaren”

 

Engelse ziekte

Iedereen maakt zich weleens schuldig aan de Engelse ziekte. Hierbij spel je één woord eigenlijk als twee woorden. In het Engels zeggen ze bijvoorbeeld “surf board” en wij zeggen “surfplank”. Het probleem: “surf” en “plank” zijn allebei woorden, dus Word zal “surf plank” niet afkeuren. Hoe los je de Engelse ziekte op? Probeer de woorden bij twijfel aan elkaar te schrijven en kijk wat Word daarvan vindt. Wat ook kan: Google het. Schrijf het daarna ergens op, zodat je het weet voor de volgende keer.

 

Dus niet: “Veel gestelde vragen over argan olie” (want men stelt de vragen vaak & de olie komt van de arganboom)

Maar: “Veelgestelde vragen over arganolie”

Dt-foutjes

Ben jij niet zo goed met de tegenwoordige en de verleden tijd? Maak je geen zorgen, 99% van Nederland maakt weleens een foutje met een d of t. Onze copywriting tip voor dt-foutjes: Google het. Dan weet je zeker dat je het goed hebt.

 

Dus niet: “Dit product is verrijkd met arganolie”

Maar: “Dit product is verrijkt met arganolie”

 

Inconsequentie

Bij inconsequentie maak je niet echt fouten, maar staat het wel lelijk. Zo schrijft de een euro als € en de ander als EUR. Eindig jij elk item in een opsomming met puntkomma en je collega met een punt. Geen ramp dus, maar dan valt het wel meteen op dat het door meerdere mensen is geschreven. Als je met meerdere mensen aan een website werkt, is inconsequentie bijna niet te voorkomen. Tenzij je van tevoren goed communiceert! Ook als je in je eentje werkt is het handig om dit soort afspraken te maken. Inconsequentie sluipt er namelijk heel gemakkelijk in en het is veel werk om deze “foutjes” er later weer uit te krijgen.

 

Dus niet: “Gratis 10 ml sample – ontvang nu een sample van 10ml bij bestellingen vanaf €75,-.”

Maar: “Gratis 10 ml sample – ontvang nu een sample van 10 ml bij bestellingen vanaf €75,-.”

 

Doelgroepgericht schrijven

seo teksten

We zeiden het al eerder, onze beste copywriting tip is doelgroepgericht schrijven. Maar wat is dat, doelgroepgericht schrijven? Waar begin je en waar moet je op letten? Vandaag bespreken we twee essentiële tools voor doelgroepgericht schrijven, namelijk een buyer persona en een marketinganalyse. Beide onderdelen zijn voor nu beknopt om het wat overzichtelijker te houden.

 

Buyer persona

Een buyer persona is een ideaal persoon uit je doelgroep. Het is een fictief persoon, maar hij of zij is wel gebaseerd op echte klanten. Hoe maak je een buyer persona? Ga er eens goed voor zitten en bedenk de kenmerken van jouw ideale klant. Je kunt dingen letterlijk overnemen van je huidige klantenbestand, maar je kunt je ook in je doelgroep verdiepen en zo op antwoorden komen. Het is belangrijk dat je echt de tijd neemt voor je buyer persona. Update hem of haar ook regelmatig.

 

Demografie

De demografische kenmerken zijn de basiskenmerken. Bedenk dat je hier geen klanten mee discrimineert; door de demografische kenmerken in te vullen heb je puur een beter beeld voor jezelf. Dit zijn:

  • Naam
  • Leeftijd
  • Partner
  • Kinderen
  • Levensfase (young professional, senior met kinderen uit het huis?)

 

Socio-economie

Socio-economische kenmerken gaan over iemands werk en opleiding. Een opleiding zegt natuurlijk niet alles over iemands intelligentie en denkniveau, maar wel iets. En de huidige baan en werkervaring zeggen iets over iemand interesses en karaktereigenschappen. Vul bijvoorbeeld in:

  • Inkomen
  • Werksituatie (welke positie bij welk bedrijf?)
  • Opleiding
  • Auto

 

Woning en locatie

Woning en locatie is heel kort, maar wel belangrijk. Ben je een lokale ondernemer of streef je naar een internationale toporganisatie? Ook hier geldt dat het puur een richtlijn is en dat je geen mensen uitsluit. Je kunt het ook wat minder concreet doen, bijvoorbeeld “een stad met meer dan 500.000 inwoners” in plaats van “Amsterdam”. De pijlers voor woning en locatie zijn:

  • Type huis (woonboot, 2-kamerappartment, schuurtje?)
  • Stedelijk/ landelijk
  • Omgeving (wat ligt er om het huis heen?)

 

Lifestyle

Nu wordt het pas echt interessant. In het lifestyle onderdeel kruip je in de huid van je buyer persona en probeer je te denken en te doen zoals hem of haar. Neem de tijd om hier uitgebreid te brainstormen en laat de creative copywriter in je helemaal losgaan! De onderwerpen bij lifestyle zijn:

  • Mentaliteit (slogans, mantra’s)
  • Vrijetijdsbesteding
  • Merkbewustheid
  • Producten
  • (Digitale) mediakanalen

 

Marketinganalyse

Een marketinganalyse is essentieel voor SEO copywriting, omdat het richting geeft aan je teksten. Met je buyer persona weet je al wat meer over je doelgroep. Nu ga je bedenken hoe je jezelf positioneert. We doen dit aan de hand van een missie en visie, maar we definiëren ook je USP’s en tone of voice.

 

Missie

In je missie omschrijf je wat je doet en voor wie. Je hebt het dus over jezelf en je doelgroep. Een belangrijk onderdeel van je missie is je onderscheidende aspect. Of misschien heb je wel meerdere dingen die jou van de concurrentie onderscheiden. Formuleer je missie in een à twee zinnetjes.

 

Voorbeeld: “Wij zijn een online ontmoetingsplaats voor vaders en moeders die gescheiden zijn of net uit elkaar zijn gegaan. Wij zijn het grootste netwerk voor alleenstaande ouders en het enige platform dat op vaders én moeders focust.”

 

Visie

Je visie volgt op je missie, maar omschrijft meer een streven. Het gaat erom wat jij bijdraagt of bij wilt gaan dragen. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Welke positie neem je in? Je visie mag iets langer zijn, namelijk twee tot drie zinnetjes.

 

Voorbeeld: “Onze visie is om een verzamelpunt voor heel Nederland te zijn, waar vragen, verbinden en versterken centraal staan. Wij willen positiviteit brengen bij alleenstaande ouders. Wij nemen obstakels weg, helpen om nieuw geluk te vinden, versterken het gezin en bieden hen kansen om nieuwe vrienden of vriendinnen te maken.”

 

USP’s

We hadden het al eventjes kort over het onderscheidende aspect. USP staat voor unique selling point, oftewel: wat onderscheidt jou van je concurrentie? En dan niet: “biologische, verse broodjes”. Want de bakker vier straten verderop heeft misschien ook wel biologische broodjes die hij elke dag vers bakt. Het moeten echt dingen zijn die anderen (over het algemeen) niet hebben.

 

Voorbeelden:

  • Het grootste netwerk voor eenoudergezinnen in Nederland
  • Gericht op zowel vaders als moeders
  • Gratis online cursussen
  • Ruim overzicht van bedrijven voor professionele hulp

 

Tone of voice

Wat wil je uitstralen? Dat verwerk je in de tone of voice. Je gebruikt de tone of voice voor je design, maar ook zeker voor je SEO copywriting. Maak een spectrum waarbij je bepaalt in hoeverre je je identificeert met een term. Pak een blaadje waarop je de termen schrijft, maar ruimte tussen de twee termen laat. Zet dan een kruisje, zodat je echt een spectrum krijgt. De termen:

  • Personable and friendly – corporate, professional
  • Spontaneous, high energy – careful thinking, planning
  • Modern or high tech – classic and traditional
  • Cutting edge – established
  • Fun – serious
  • Accessible to all – upscale

 

Praktische tips voor SEO copywriting

schrijf doelgroep gerichte teksten

Zo, je hebt nu al heel wat geleerd over SEO copywriting. Maar we zijn nog niet klaar. We geven je graag nog wat praktische SEO tips, speciaal voor jou samengesteld door onze SEO copywriting experts.

 

Los een probleem op in plaats van over jezelf te praten

Je hebt nu je doelgroep helemaal in kaart gebracht en je missie en visie geformuleerd. Je weet dus voor wie je schrijft en wat je wilt bereiken. Waarom heb je het dan allemaal maar over jezelf? Het gaat niet om wat jij kan en waarom jij zo geweldig bent. Dat moet blijken. Welk probleem los jij voor je doelgroep op? Omschrijf de pijnpunten van je doelgroep zo concreet mogelijk en tackle deze dan met jouw oplossingen.

 

Maak van tevoren een schrijfplan

Bedenk van tevoren wat je op je website wilt hebben en waar. Je weet dan welke informatie je op welke webpagina kwijt wilt. Vanaf daar kijk je naar de concrete inhoud per tekstje: wat is het doel van elk blokje tekst? Hoe lang worden de tekstjes? Heb je tussenkopjes nodig? Als je van tevoren een schrijfplan maakt, voorkom je dat je verdwaald raakt. Zo noem je dingen niet overbodig vaak en weet je zeker dat alles wat je op je website wilt ook ergens staat.

 

Leg je werk een dag weg

Misschien denk je dat je zojuist een meesterwerk hebt gecreëerd. Een “over ons” pagina die zo concreet beschrijft wie je bent en wat je doet dat het gewoon niet meer beter kan. Totdat je je werk de volgende dag opnieuw ziet. Spelfoutje hier, onduidelijkheid daar en eigenlijk is de tekst veel te lang. Leg je werk een dag weg, zodat je er de volgende dag met een fris oog naar kijkt.

 

Lees je werk hardop voor en kijk hoe je zinnen lopen

Soms heb je een zin gemaakt die er op papier fantastisch uit ziet. Maar dan lees je hem hardop voor en struikel je over je eigen woorden. Dat is niet de bedoeling van SEO copywriting. Je teksten moeten begrijpelijk zijn. Lees je teksten dus hardop voor om de gekke zinnen eruit te filteren.

 

Werk in Google Drive

Google Drive is geweldig voor copywriting. Met de “track changes” functie kun je precies aangeven wat je hebt gewijzigd in iemand anders zijn teksten. Met de “suggestions” functie kun je suggesties doen voor wijzigingen. Diegene moet deze suggesties dus eerst accepteren, voordat de wijzigingen zichtbaar zijn in de tekst. Ideaal dus om samen aan copywriting projecten te werken. Een gecrashte laptop? Geen paniek, bij Google Drive staat alles online.

 

Wissel lengten van zinnen af

De meeste zinnen zijn zo tussen de tien en de vijftien woorden. Ongeveer net zo lang als de vorige zin en nu ook deze zin. Het is echt ontzettend saai om allemaal maar zinnen van dezelfde lengten te lezen. Wissel je lange zinnen daarom af met korte zinnen. Soms gewoon een paar woorden. Maakt het veel levendiger.

 

Heb jij nog meer SEO Copywriting tips? Laat het ons in weten in de comments.

2018-10-20T09:45:20+02:00

Leave A Comment

shares