De social media wereld kent heel wat vakjargon, waardoor Facebook soms heel wat ingewikkelder lijkt dan het eigenlijk is. Natuurlijk vereist Facebook marketing vakkennis, uiterste precisie en een grote portie geduld, maar het zou allemaal een stuk inzichtelijker worden als je de termen op een rijtje had.

Vandaar dat we het tijd vonden om een compleet Facebook marketing woordenboek te maken. Dit zijn de belangrijkste termen voor Facebook marketing + hun betekenis. Mis je nog een term? Laat het ons weten in de comments en wij geven je de definitie!

  • A/B testing/ ad testing/ split testing: yes, je hebt een advertentie gemaakt! En ben je dan helemaal klaar? Hmm, nee, niet echt. Facebook adverteren is namelijk een ongoing proces waarbij je continu meet en bijstelt. Een goede manier om dit te doen is A/B-testing. Hierbij maak je eigenlijk twee verschillende advertenties. Voor de tweede schrijf je bijvoorbeeld een ander tekstje of gebruik je een ander plaatje. Het is belangrijk om één onderdeel per test te veranderen. Vervolgens kijk je welke advertentie het best scoort. Dan weet je welke advertentie je geld waard is en wat mensen wel en niet nuttig vinden. A/B-testing kan ook op hoger niveau, bijvoorbeeld per advertentieset.
  • Aangepaste doelgroep: dit is een doelgroep gericht op bestaande data. Denk bijvoorbeeld aan je e-maillijst voor je nieuwsbrief, je LinkedIn-contacten of een retargeting groep.
  • Algorhytm/ algoritme: hét woord waar iedereen het over heeft. Het algoritme van Facebook bepaalt namelijk wie jouw ads te zien krijgt. Vanuit je persoonlijke Facebook-profiel: welke posts jij ziet en wanneer is bepaald door het algoritme van Facebook. Klik je bijvoorbeeld heel vaak op de links in de berichten van Zalando, of plaats je comments op de posts in de groep Kamer gezocht Amsterdam? Dan onthoudt het algoritme dat en zie je volgende keer meer berichten van Coca Cola of deze groep. Nog een schepje er bovenop: je ziet dan ook berichten van andere webshops of groepen zoals “Huisgenoot gezocht Amsterdam”. Het algoritme weet alles.
  • Boost: een goede manier om je bericht wat vaker te tonen aan mensen naar jouw keuze. Kies uit “people who like your page and their friends” (geen uitleg nodig) of “people who you choose through targeting”. Je kunt hier kiezen aan wie je het bericht wilt tonen en wat je budget is. Het verschil tussen “boost post” en “promote post” is dat Boost makkelijker is, maar Promote meer opties biedt voor targeting. Wij adviseren echter gebruik te maken van het advertentiebeheer van Facebook aangezien je daar veel meer targetingopties hebt.

  • Campagnedoel: wat wil je bereiken met je campagne? Er is niet één perfect campagnedoel, het hangt af van jouw campagne. Wat wil je bereiken? Wil je graag meer websitebezoekers? Kies dan voor een verkeercampagne. Wil je liever conversies binnenhalen (bijvoorbeeld dat websitebezoekers jouw e-book downloaden)? Kies dan voor een conversiecampagne. Wil je liever meer bereik voor je Facebook-pagina of berichten? Kies dan merkbekendheid of bereik als doel. Hieronder valt ook de pagina-likes optie, waarbij je dus als doel hebt om meer likes op je Facebook-pagina te krijgen.
  • Canvas: in 2016 introduceerde Facebook deze functie, maar tot op de dag van vandaag wordt het nog steeds niet optimaal benut. Je kunt Canvas gebruiken om full-screen advertenties te tonen, die mensen kunnen openen vanuit de advertentie in de news feed. Of je nu video, foto’s of tekst wilt gebruiken, deze functie is ideaal om indruk te maken. Zie onderstaand voorbeeld. Hoe cool is dat?!

  • Carousel: wanneer je meerdere vierkante afbeeldingen in je advertentie hebt, is carousel een goede optie. Denk bijvoorbeeld aan meerdere productfoto’s of maak gebruik van de gelegenheid om een panoramafoto te tonen.

  • Collectie: blader door je producten. Zie hier het voorbeeld van Adidas.
  • CPA: cost per action; hoeveel kost het jou om een bezoeker een bepaalde actie uit te laten voeren? Dat getal is de cost per action. Bijvoorbeeld: hoeveel kost het om een bezoeker een bepaald product te laten bestellen?
  • CPC: cost per click; letterlijk “kosten per klik” en dat is ook precies wat het is. De CPC drukt uit hoeveel een klik jou kost. Dit gaat dan over een advertentie, dus hoeveel het jou kost om iemand op je advertentie te laten klikken. Je betaalt dus voor wat het je oplevert en niet alleen voor de zichtbaarheid. Bij Facebook Ads en bij SEA betaal je eigenlijk altijd door middel van het CPC model.
  • CPL: cost per lead; in tegenstelling tot de CPC betekent CPL “kosten per lead”, waarbij je zelf in kunt stellen wat een lead is. Neem een inschrijving voor een webinar. De CPL drukt dan uit hoeveel je betaalt per inschrijving voor het webinar. Je betaalt hier dus niet voor een klik op je ad, maar echt voor een inschrijving.
  • CPL: cost per like; dit is een biedoptie die je gebruikt bij een like-campagne, oftewel een campagne waarbij het doel is om zoveel mogelijk nieuwe likes op je Facebook-pagina te krijgen. Je gebruikt deze optie eigenlijk ook niet zo veel. Het komt erop neer dat je in kunt stellen hoeveel jij het waard vindt om een nieuwe like op je pagina te krijgen.
  • CPT/ CPM: cost per thousand/ cost per mille; CPM drukt uit hoeveel je betaalt per duizend conversies. Dit wordt vaker bij SEA gebruikt dan bij Facebook Ads, maar het is toch handig om te weten. Ideaal om te kijken hoeveel een campagne kost in verhouding tot de opbrengsten, of om te vergelijken met bijvoorbeeld andere advertenties.

  • CTA: call to action; meestal een button die oproept tot actie (“action”, had je ‘m door?). Onder een advertentie voor een kledingstuk kun je bijvoorbeeld als CTA doen “Shop nu” of “Bekijk product”. Zorg ervoor dat de CTA duidelijk is en het liefst ook gebiedende wijs.
  • CTR: click through rate; hoeveel mensen klikken nu echt op je advertentie? De CTR meet dit. Het getal is simpelweg het aantal mensen dat geklikt heeft gedeeld door het totaal aantal mensen dat de advertenties heeft bekeken.
  • Dagbudget: as the name suggests stel je een budget in per dag. Je gebruikt het dagbudget als je een doorlopende campagne hebt, dus geen campagne met een bepaalde looptijd.
  • Engagement/ betrokkenheid: hoog engagement is van levensbelang bij social media marketing. Hoe meer betrokken mensen zijn bij je post, des te meer mensen krijgen het te zien. Engagement is een optelsom van likes, comments en shares. Wil je dat jouw post vaker wordt gezien, dan moet je er dus voor zorgen dat het aantrekkelijk is voor mensen om te liken, een reactie te plaatsen of te delen.
  • Insights: meten is weten! Met Facebook Insights kun je de statistieken inzien en kijken hoe je er nu eigenlijk voor staat. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel likes je hebt of hoeveel mensen je in totaal hebt bereikt met een post. Je kunt de groei in het aantal gebruikers meten en de demografie analyseren en meten. Waarom wil je dit? Zodat je jouw advertenties kunt verbeteren en je budget efficiënter in kunt zetten.

  • IPM: interaction per thousand fans; hiermee meet je de interactie of engagement met de fans op een Facebook-pagina. IPM bereken je door het aantal comments en likes bij elkaar op te tellen, dat te delen door het aantal berichten en dat getal tot slot te delen voor het totaal aantal fans. Je meet de IPM altijd per 30 dagen.
  • Looptijdbudget: je stelt een budget in voor de gehele looptijd van je advertentie. Stel dat je in totaal een maand loopt, dan kun je een budget instellen voor die hele maand.
  • Opgeslagen doelgroep: deze doelgroep maak je zelf. Je kunt hier echt van alles instellen. Bijvoorbeeld: vrouwen uit Amsterdam-Noord tussen de 20 en 30 jaar oud die geïnteresseerd zijn in de Kruidvat. Hoe weet je wat je in moet stellen? Dit beredeneer je vanuit je eigen onderzoek, expertise en kennis. Natuurlijk is het slim om verschillende doelgroepen te testen.
  • Pixel: de Facebook Pixel stelt je in staat om resultaten veel beter meetbaar te maken. Als jij de Facebook Pixel op een webpagina hebt ingevoerd, kan je daarna via Facebook zien wie er op die pagina is geweest. Een soort Google Analytics, maar dan van Facebook. Lees in deze blog meer over de Facebook Pixel (en hoe je het op kunt zetten).
  • Promoted post: zoals al kort besproken in het stukje over “boost post” kun je een post promoten, wat betekent dat je jouw post laat tonen aan een bepaald aantal gebruikers. Op die manier laat je het bereik en het aantal impressies stijgen. Jouw post wordt dan getoond in de news feed van de gebruiker.

  • Retargeting: met Facebook retargeting kun je mensen bereiken die ergens in het proces zijn afgehaakt. Ze hebben bijvoorbeeld iets in hun winkelmandje gestopt maar niks besteld, of ze hebben je e-book pagina bezocht maar die niet gedownload. Je kunt dan een aangepaste advertentie voor ze maken. Lees in deze blog meer over Facebook retargeting (+ een stappenplan, wel zo handig).
  • ROI: return on investment; hoeveel heb je nu eigenlijk verdiend in verhouding met hoeveel je hebt uitgegeven? Was het de investering waard? ROI geeft hier inzicht in.
  • ROAS: return on ad spent. Hoeveel heb je terugverdiend van je uitgegeven marketing budget?
  • Story: na Snapchat introduceerde Instagram en Facebook stories, een manier om naast je news feed berichten te posten. Het verschil: je story blijft 24 uur online staan en verdwijnt daarna voor altijd (tenzij je hem opslaat of screenshot). Het is ook mogelijk om in stories te adverteren, wat natuurlijker overkomt dan een advertentie in de feed.
  • Timeline/ tijdlijn: de tijdlijn of newsfeed van de gebruiker is waar jouw advertenties meestal worden getoond. Jouw post staat dus tussen die van berichten uit groepen, posts van bedrijven en vrienden en andere advertenties.
  • Vergelijkbare doelgroep: door je Facebook Pixel weet je wie er op je website is geweest en kun je vergelijkbare doelgroepen maken. Stel dat er veel mannen uit Volendam uit jouw advertentie klikten, kan kun je een vergelijkbare doelgroep maken waarbij je focust op mannen uit Volendam. Deze doelgroep kent jou dus nog niet, maar is wellicht geïnteresseerd omdat een soortgelijke doelgroep wél geïnteresseerd was.

Missen we er nog eentje? Comment de term en wij geven je de definitie + voegen deze toe aan de lijst!

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring