4 manieren om Facebook Messenger Marketing in te zetten

facebook messenger marketing

Je gebruikt het zelf misschien wel dagelijks: de Facebook Messenger app. Met deze app kom je makkelijk in contact met mensen uit je Facebook netwerk waarvan je geen telefoonnummer hebt. De berichten-app wordt maandelijks dan ook door meer dan 1,3 miljard mensen gebruikt. Naast dat het een handige chatfunctie heeft, kun je er ook voordeel uithalen voor je bedrijf. Door de app als marketing tool te gebruiken kun je namelijk één-op-één gesprekken omzetten in sales. In deze blog vind je vier manieren om Facebook Messenger marketing in te zetten voor je bedrijf.

Adverteren op Messenger

Het is tegenwoordig mogelijk om mensen via Messenger te benaderen met advertenties. Tussen de verschillende gesprekken in de homescreen van de app kun je een advertentie plaatsen. Wanneer mensen hierop klikken, zullen ze doorgestuurd worden naar jouw website of naar een Messenger-gesprek met jouw bedrijf. Voor dit gesprek kun je een chatbot aanmaken die de conversatie meteen start. Zo kun je op een vrijblijvende manier de dialoog aangaan met een potentiële klant.

Van de tijdlijn naar Messenger

Een andere mogelijkheid is om mensen via hun tijdlijn te bereiken en door te sturen naar Messenger. Wanneer zij bijvoorbeeld klikken op jouw advertentie in hun tijdlijn op Facebook, kunnen ze worden doorgestuurd naar een Messenger gesprek. In dit gesprek kun je wederom de dialoog aangaan en de potentiële klant een persoonlijk bericht of bijvoorbeeld een kortingscode sturen. Op die manier kun je ze aanzetten tot het kopen van jouw dienst of product.

Persoonlijk bericht sturen

Een andere manier van Messenger marketing is om een gesponsord bericht direct naar de potentiële klant te sturen. Om dit niet over te laten komen als spam kun je de berichten sturen naar mensen waarmee al eerder een gesprek is gevoerd in de app. Dit zullen mensen zijn die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zo niet dan kunnen ze zich ook uitschrijven voor soortgelijke berichten. Er wordt verwacht dat deze manier van marketing wel eens een vervanger voor e-mailmarketing zou kunnen worden.

Gebruiken als klantenservice

Ten slotte kun je Messenger ook goed gebruiken als klantenservice voor jouw bedrijf. Zo kun je via advertenties aangeven dat mensen via de chatfunctie vragen kunnen stellen. Je kunt dan door middel van een chatbot of een aantal echte werknemers, de vragen van de klanten beantwoorden. Veel klanten vinden dit een makkelijke en snelle manier om service te ontvangen. Zo krijgen ze direct antwoord op hun vragen in plaats van dat ze moeten wachten op een antwoord via e-mail.

Ontwikkeling in de toekomst

Interessant om te weten is dat de ontwikkelaars van Messenger bezig zijn om de app te versterken als e-commerce kanaal. Zo is het in de VS al mogelijk om betalingen aan te bieden en te accepteren via de app. Het ultieme gemakt voor de klant want de je hoeft de chat in de app niet te verlaten. Een toekomstbeeld waar jij met je bedrijf misschien alvast op in kunt spelen!

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het inzetten van Facebook Messenger als marketingtool? Laat het ons dan weten! Wij helpen je graag verder.

Nog meer tips ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

2018-03-08T17:14:58+00:00

One Comment

  1. Céline februari 28, 2018 at 3:41 pm - Reply

    Hier maken wij sinds kort ook gebruik van.

Leave A Comment

shares