Facebook krijgt een nieuw algoritme: wat nu?

Je hebt het misschien al voorbij zien komen op social media: Facebook gaat zijn algoritme veranderen. In onze vorige blog hadden we al aangegeven, dat Facebook aan het experimenteren was met de explore feed. Het lijkt erop dat de veranderingen daar worden doorgevoerd in het nieuwe algoritme. Waar je nu met name informatie voorbij ziet komen van bekende merken en grote bedrijven, zal je straks vooral content van je vrienden gaan zien. Dat is in ieder geval de bedoeling. Facebook wil dat het platform weer meer om interactie met je vrienden gaat. Daar waar het in eerste instantie voor was bedoeld. Maar waarom doet Facebook dit en wat betekent dit voor jou als bedrijf? In deze blog vertellen we je alles omtrent het nieuwe algoritme.

Reden voor een nieuw algoritme

Waarom introduceert Facebook nou dit nieuwe algoritme zullen veel mensen hebben gedacht? –‘’One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.”. Mark Zuckerberg heeft hier meerdere uitspraken over gedaan en de reden is dat hij wil dat mensen minder tijd op Facebook gaan doorbrengen. Hè? Minder tijd? Ja, je leest het goed. Mark speelt in op de discussie over dat Facebook een verslavende werking zou hebben. Het platform wordt nu vooral als schadelijk gezien en daar wil Mark verandering in brengen. Dus minder passief  scrollen door je tijdlijn maar echte interactie met je vrienden.

Gevolgen voor je bedrijf

De eerste gedachte van veel bedrijven is dat het nieuwe algoritme geen goede ontwikkeling voor hen is. Doordat Facebook zich meer gaat richten op content van vrienden, zal content van bedrijven automatisch minder zichtbaar worden. Op dit moment zijn veel merken afhankelijk van Facebook en ontvangen zij veel klanten via dit platform. Gebruikers reageren vaker op een bericht van een bedrijf dan op een bericht van een vriend. Het bereik van bedrijven zal met het nieuwe algoritme dus flink afnemen.

Nieuwe mogelijkheden voor bedrijven

Maar we gaan natuurlijk niet bij de pakken neerzitten. Wat zijn voor jouw bedrijf nieuwe mogelijkheden met het algoritme? Facebook heeft aangegeven dat adverteren nog wel zal werken. Tja, daar verdienen ze natuurlijk geld mee. Wanneer je een bericht promoot zal deze wel in de tijdlijn van je volgers te zien zijn. Hierbij geldt waarschijnlijk alsnog dat deze posts wel interactie moeten opleveren. Dat is op dit moment ook het geval. Is er geen interactie? Dan laat Facebook het bericht niet meer zien.

Bewegende content maken

Daarnaast is het verstandig om je meer te gaan richten op video of dit te blijven doen als je hier al mee bezig bent. Facebook zegt veel aandacht te blijven geven aan video’s omdat er dan over het algemeen een hoge interactie plaatsvindt. Probeer dus een keer een live-video te streamen of maak wat vaker bewegende content!

Vraag je volgers de instellingen te veranderen

Gebruikers hebben de optie hebben om de instellingen van hun feed te veranderen, zo kun je kiezen voor ‘’See first’’, ‘’Default’’ of ‘’Unfollow’’ per pagina. Om jouw volgers toch alle content te laten zien, kun je ze vragen om de instellingen voor jouw pagina te veranderen. Wanneer zij de instellingen op ‘See First’ zetten, zullen ze jouw updates altijd meteen te zien krijgen.

Praktische Facebook tips

Ten slotte willen we je nog een paar praktische tips geven om toch zichtbaar te blijven op Facebook. Probeer allereerst waardevolle en deelbare content te maken. Wanneer jouw content goed is zal het genoeg mensen aanspreken die het zullen delen. Op die manier komt het alsnog bij de doelgroep terecht die jij wilt bereiken. Ook kun je nadenken over het plaatsen van een bericht die een discussie oproept. Dit zal veel interactie opleveren wat Facebook alleen maar toejuicht. Als laatste tip wil ik je meegeven dat Facebook natuurlijk niet het enige social media kanaal is waar je klanten vandaan haalt. Focus je daarom ook op andere kanalen. Misschien kun je daar wel veel meer mee dan je denkt! 

Wat vind jij van deze ontwikkeling van Facebook?

Wil je meer van dit soort nieuwtjes? Laat dan hier je e-mail adres achter!

2018-02-08T09:24:18+00:00

Leave A Comment

shares