Door de constante veranderingen op het gebied van Facebook-advertenties – denk aan nieuwe advertentietypen, vooruitgang in aangepaste doelgroeptargeting, regels en voorschriften – is het van groot belang deze veranderingen nauwlettend in de gaten te houden om deze bij te blijven. Wie dit niet doet, heeft namelijk grote kans dat hij opzij wordt gebeukt door de concurrent die zijn kennis wél heeft verbreed. Kortom, je moet de ruimte beheersen om competitief te blijven.

De meeste bedrijven in de online marketing zullen al zeker bekend zijn met Facebook Blueprint. Echter, voor beginners, klinkt het misschien nog vreemd in de oren. In principe is Facebook Blueprint een platform binnen Facebook (for Business) waar men allerlei gratis online cursussen kan bijwonen. Stapsgewijs neemt Facebook je mee in de wereld van de digitale marketing, waarbij je ruimschoots kennis zal vergaren. Aan de hand van die kennis ben je in staat jouw business op een uitstekende manier de online wereld in te brengen. 

 

Wat is Facebook Blueprint-certificering?

Gedurende de cursus blijft het niet enkel bij het volgen van online tutorials. Om er zeker van te zijn dat je de stof beheerst, laat Facebook je examens afleggen. Slaag je voor deze examens? Dan heb je aan het einde van de cursus de Facebook Blueprint-certificering in handen.

De Facebook Blueprint-certificering meet in principe jouw vaardigheden als digitale adverteerder op verschillende gebieden. Denk aan Facebook-, Instagram- en Messenger-advertenties. Vaardigheden kunnen hier gedefinieerd worden als: het in staat zijn tot het doen van aanbevelingen voor een bepaalde campagne en het ontwerpen van een Facebook-advertentiestrategie dat bij deze campagne past.

In totaal behandelt Facebook in de online cursus vijf kernexamens omtrent Facebook-advertising. Deze examens zijn als volgt:

Ter aanvulling op het bovenstaande examen van ‘Productontwikkelaar advertenties’, kun je er voor kiezen om de volgende twee erbij te pakken: Facebook-certificering Productontwikkelaar advertenties II en Facebook-certificering Productontwikkelaar advertenties III. Let hierbij op dat je eerst moet slagen voor de Facebook-certificering Productontwikkelaar advertenties, voordat je hieraan kunt beginnen!

 

Waarom is een Facebook Blueprint-certificering nodig?

De Blueprint-certificering is de hoogste accreditatie die door Facebook wordt aangeboden. Daarmee zijn de examens de ultieme manier om officieel ‘meesterschap’ te verkrijgen in Facebook advertising. Een dergelijk certificaat geeft namelijk aan dat je volledig begrip hebt van Facebook. Denk aan Facebook-advertenties, strategieontwikkeling, implementatie en het analyseren van de resultaten. De fijnste kneepjes van Facebook-advertenties op expertniveau zijn jou aangeleerd en hebben daarmee jouw kennis qua marketing tot een hoger niveau getild. Jij als ondernemer/marketeer staat aan de top van het spel en weet wel welke zetten je moet nemen. 

Óók laat je met een certificaat aan jouw doelgroep weten dat je door Facebook erkend kwalitatief waardig bent. Jij bent dus in staat een campagne tot goede resultaten te brengen. In het geval van een online marketingbureau onderscheid jij je hiermee van duizenden andere bureaus.

Slaag je voor je examens? Dan krijg je een badge. Deze badge is het bewijs dat je een gecertificeerde Facebook Blueprint-professional bent. Het bevat allerlei informatie – je kwalificaties, de uitgiftedatum en vervaldatum – over je certificering en kan online worden geverifieerd.

Jij bent nu ‘Certified’ en kunt je gaan aansluiten bij professionele groepen zoals Facebook Blueprint Professionals. Ook kun je je badge delen met jouw sociale netwerk. Zoals we al zeiden; een badge helpt je te onderscheiden van de concurrentie en maakt je een aantrekkelijke leverancier in de ogen van de afnemer.

 

Voorbereiding op een Facebook Blueprint examen

  1. Kies een geschikt Facebook Blueprint-certificeringsexamen dat past bij je carrièreniveau en de specifieke vaardigheden die je wilt beheersen. Ieder examen test namelijk een andere Facebook-advertentie vaardigheid.

TIP: Kijk nog eens naar de verschillende soorten examens die er zijn en neem de info van het examen in kwestie rustig door.

  1. Begin met het doorlopen van de gratis online cursussen die op hetzelfde platform worden aangeboden. Je kunt bij iedere cursus duidelijk en eenvoudig zien wat het onderwerp is, de duur (min. 5, max. 50 min.) en de moeilijkheidsgraad (beginner, gemiddeld, gevorderd). 
  2. Neem van de gewenste examens de studiegidsen door. Hierin staat precies vermeldt wat je kan verwachten qua toetsing en onderwerpen. Gebruik deze vooral om je studie te structureren en te plannen.
  3. Maak een gratis oefenexamen om je klaar te stomen voor de échte test. Facebook biedt verschillende praktijktesten aan om mee te oefenen. Deze toets bevat 30 vragen en maken duidelijk welke omvang en structuur je kan verwachten bij het examen zelf. Ook kun je aan de hand van de resultaten van het oefenexamen bepalen wat je nog zwakke vakgebieden zijn. Neem deze dan ook vervolgens nogmaals een keer door.
  4. Go for it; maak het examen!
  5. Deel je (positieve) resultaten met de buitenwereld (via je socials; Facebook, LinkedIn, Instagram en op de website).

 

Handig om te weten

Het bemachtigen van een plaats aan de tafel van de top is niet zozeer eenvoudig. Integendeel, het kost tijd, ervaring, moeite en een relatief groot budget om een certificering te behalen. De examens zijn uitdagend en kennis van en voorbereiding op de gevraagde onderwerpen zijn cruciaal. De moeilijkheidsgraad ligt hoog en er zitten strenge voorwaarden aan verbonden. Bovenal wordt enige ervaring vereist op alle drie de platforms (Facebook, Instagram en Messenger). 

Tijdens het examen kan er gescoord worden tot een score van 1.000, waarbij een score van 700 vereist is om te slagen. Elk examen kost $ 150, -, waarmee je voor één jaar gecertificeerd bent. Uitzondering op de regel is de Facebook-certificering ‘Medewerker digitale marketing’; deze is twee jaar geldig . Dit houdt in dat je elk jaar een examen af moet leggen om de hoge status te kunnen behouden. Doe dit verlengen uiterlijk tot zes maanden vóór de vervaldatum. Anders komt je status te vervallen.

Tegenwoordig geldt er een vernieuwde optie om het certificaat van de Professional mediaplanning of Professional media-inkoop te hernieuwen. Het standaard tentamen bestond eerst uit 105 minuten. Nu is het ook mogelijk om een gratis opfriscursus van twee uur te volgen en hierbij een tentamen van 20 vragen te maken.

Op het moment dat je er voor kiest om een van de twee uitbreidingen (Productontwikkelaar advertenties II en Facebook-certificering Productontwikkelaar advertenties III) te verlengen, wordt de basiscertificering Productontwikkelaar advertenties ook automatisch verlengd.

 

Conclusie

Facebook Blueprint is handig om mee in je bedrijfsproces. De kennis en kunde die aangeboden wordt helpen je namelijk baas te worden in Facebook Advertising. Daarnaast kun je je hiermee onderscheiden in de markt. Een goede voorbereiding op de examens gericht op een enkel onderwerp binnen Facebook Advertising is daarbij vereist. De moeilijkheidsgraad van de examens ligt namelijk vrij hoog. Flink wat tijd, ervaring, moeite en budget zal dus geïnvesteerd moeten worden om het examen te halen. Uiteindelijk kun je dan wel zeggen en aantonen aan de wereld dat jij een échte Facebook Advertising professional ben! 

Meer kennis opdoen met betrekking tot Facebook? Neem dan een kijkje tussen onze Bazen blogs!