WhatsApp, wie kent het niet? Met een gebruikersaantal van 12 miljoen, alleen al in Nederland, is de potentie enorm! Dagelijks maken we er gretig gebruik van; niet alleen omdat je heel gemakkelijk mensen direct kunt bereiken via ofwel een bericht ofwel een call, maar ook omdat deze uitgaande/inkomende berichten en belletjes gratis zijn. Per dag ontvangen we gemiddeld zo’n 65 berichten en versturen we er 30. Kansen liggen er voor het oprapen dus!

Sinds vorig jaar heeft WhatsApp haar mogelijkheden uitgebreid naar een nieuw platform waarvan voornamelijk ondernemers kunnen profiteren. De zogenoemde WhatsApp Business app stelt de ondernemer namelijk in staat om naast de gebruikelijke socials (Facebook, Instagram etc.) óók op WhatsApp te adverteren. Een betere combinatie kan haast niet toch?

Omdat WhatsApp tegenwoordig door bijna 9 op de 10 Nederlanders gebruikt wordt, is het slim en effectief om hier met de juiste marketingstrategie op in te spelen. De vragen: ”Wat is WhatsApp marketing?” én ”Hoe kan je WhatsApp marketing toepassen in je business?” zullen hierbij centraal staan.

 

Wat is WhatsApp Marketing?

Om maar even meteen duidelijkheid te scheppen: WhatsApp marketing is een term die aanduidt dat het populaire berichtensysteem WhatsApp gebruikt wordt voor het draaien van marketing- en publiciteitscampagnes.

Wat je misschien zou denken is dat WhatsApp marketing hetzelfde principe heeft als Facebook en Instagram. Dit is echter niet het geval. Waar de advertenties op deze kanalen mensen verwijzen naar een opt-in of verkooppagina, daar leidt een WhatsApp advertentie je naar een WhatsApp gesprek. Hier heeft de potentiële klant of jij zelf als ondernemer de kans om persoonlijke berichtjes en vragen te sturen.

Jouw leads en klanten hebben hierdoor niet langer meer het gevoel een nummertje te zijn, maar voelen zich eerder een persoon van waarde. Zij worden namelijk meer gezien en gehoord door jou. Dit schroeft het vertrouwen en de waardering in jouw bedrijf op.

 

Waarom is het verstandig WhatsApp Marketing in te zetten voor je bedrijf?

Wat levert WhatsApp Marketing je op? Simpelweg meer verbinding en persoonlijk contact met je leads als ook je klanten! En ja, dat contact zorgt op zijn beurt weer voor het opbouwen van een band. Een gemakkelijke manier van fans binden aan je bedrijf dus. Dat is toch wat elke online ondernemer het liefst wilt? Hoogstwaarschijnlijk zal je antwoord een dikke ‘Ja’ zijn. Jouw product of die dienst die jij aanbiedt is er immers om meer mensen te helpen.

Het plannen van een afspraak of een bedrijf direct bellen, is niet iets dat mensen snel zullen doen. Daarvoor ligt de drempel simpelweg te hoog. WhatsApp maakt daarin het verschil. Dit medium is meer informeel van aard, je klanten en leads kunnen zelf bepalen waar en wanneer zij ervoor kiezen een berichtje te sturen en contact leggen kan redelijk anoniem gebeuren. Conclusie: de druk is ervan af en dat maakt WhatsApp zo fijn om te gebruiken.

Daarnaast is WhatsApp handig om in te zetten als marketingcommunicatiemiddel om zo de twijfels van potentiële klanten weg te nemen en mogelijke vragen van hen te beantwoorden. Jij als ondernemer kan hen er 100% van overtuigen dat het product of de dienst die jij te bieden hebt, hen ook echt zal helpen, op zo’n manier dat zij er niet meer onderdoor kunnen en jouw product of dienst ook daadwerkelijk zullen gaan afnemen. Vervolgens kun je hen nog voorzien van persoonlijke tips en of adviezen.

 

TIP:

Combineer ook vooral je Facebook-/Instagramcampagne met WhatsApp Marketing. Doe dit door bijvoorbeeld in de advertentietekst van Facebook/Instagram middels een oproep contact op te nemen via WhatsApp met jouw bedrijf. Denk hierbij aan een gratis advies, een kennismakingsgesprek of bijvoorbeeld een gratis scan van bepaalde (marketing) activiteiten van het bedrijf in kwestie. En je genereert bekendheid op de socials én je kunt een duurzame, persoonlijke relatie opbouwen met jouw potentiële klanten. Een win-win situatie toch?

Nog niet overtuigd van de kracht van WhatsApp Marketing? Hierbij nog een paar redenen waarom je gebruik zou moeten maken van WhatsApp marketing:

  • Het is gratis!
  • De tool geeft de mogelijkheid ertoe om een snellere en gepersonaliseerde klantenservice aan te bieden.
  • Het is een krachtige tool om je klanten realtime te peilen; hebben zij vragen of twijfels over het product of de dienst?
  • Het geeft je de mogelijkheid brochures, video’s en andere marketinguitingen te versturen, direct naar je klanten!
  • Het is ideaal om je klanten te herinneren aan speciale events, promoties, de nieuwe blog/nieuwsbrief of gratis diensten.

 

WhatsApp Marketing; hoe zet ik dit in?

Nu je begrijpt wat het is, wordt het nagenoeg duidelijk dat dit nieuwe marketingkanaal ook voor jouw business waarschijnlijk waarde zal bieden. In tien kleine, simpele stappen kan WhatsApp Marketing ook voor jou een feit zijn. Maar voordat we verder gaan, is het van belang te weten dat je WhatsApp voor je bedrijf, oftewel WhatsApp business, niet kan gebruiken op hetzelfde nummer als je persoonlijke WhatsApp. We gaan je eerst wegwijs maken door de WhatsApp Business app en vervolgens stappen we over op de Facebook Business Manager tool.

De WhatsApp Business app

#1. Download de app

Download de WhatsApp business app vanuit de Play Store of App Store. Dit doe je hier.

#2. Koppelen

Koppel je WhatsApp business app aan je zakelijke telefoonnummer. Dit account kun je eventueel nog koppelen aan jouw Facebook advertentie-account, zodat je je advertenties naar persoonlijke chatberichten kan laten sturen.

#3. Nummer verifiëren

Verifieer het nummer dat je gaat gebruiken via het ontvangen sms’je.

#4. Creëer een bedrijfsprofiel

WhatsApp business geeft je er de mogelijkheid toe enkele instellingen te doen die jouw profiel professioneler en gemakkelijker maken:

  • Het weergeven van de openingstijden van je bedrijf: de potentiële klant krijgt automatisch een bericht als hij na sluitingstijd of jou in het weekend iets vraagt. Dit bericht kan je zelf op- en instellen. Je kunt ook een begroeting instellen om je klanten kennis te laten maken met je bedrijf.
  • Het delen van informatie als de URL van je website, je adres, een omschrijving van je bedrijf en e-mailadres.
  • Snelle berichten: Met snelle berichten kun je veelvuldig verzonden berichten bewaren en hergebruiken. Zo beantwoord je veelgestelde vragen in een oogwenk. Dit scheelt je tijd en energie als je weet dat hier vaker naar wordt gevraagd.
  • Labels: de labels binnen de tool hebben als functie je contacten of chats te organiseren zodat je ze makkelijk kunt (terug)vinden.

 

Creëer een campagne op je Facebook Advertentiebeheer

Nu je je eigen WhatsApp Business account aan hebt gemaakt, is het van belang een campagne op Facebook in te stellen om ook daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van je nieuwe marketingkanaal.

#5. Campagne aanmaken in Advertentiebeheer

Ga daarom naar jouw business manager en maak een campagne aan. Stel de campagne in als een ‘verkeerscampagne’; je wilt immers verkeer sturen naar je zakelijke business account op WhatsApp.

Daarbij is het belangrijk dat je instelt dat je het verkeer wilt stimuleren op WhatsApp in plaats op de website, Messenger of een andere app. Dit stel je op je advertentieset in. Als iemand dan op je advertentie klikt, wordt er in WhatsApp een gesprek geopend met je bedrijf. Om dit in te stellen, moet het WhatsApp business account eerst gekoppeld worden aan je zakelijke Facebook pagina. Dit koppelen spreekt voor zich op het moment dat je de optie ‘Whatsapp’ hebt ingedrukt.

#6.  Koppel je WhatsApp Business account aan je advertentieaccount

Nu is het zaak om je koppeling tussen je WhatsApp business account en je advertentieaccount te verifiëren. Voer je zakelijke WhatsApp nummer in en ontvang vervolgens een verificatiecode via je telefoon. Deze moet je vervolgens invullen om alles te kunnen activeren en in werking te kunnen zetten.

#7. Doelgroep instellen

Stel nu je doelgroep in door middel van het selecteren van demografische kenmerken, interesses, gedrag of websiteverkeer. Geef aan waar op social media je je advertentie wilt tonen; ga je voor automatische plaatsingen ga je het handmatig instellen?

#8. Creëer je WhatsApp advertentie

Wat gaat je doelgroep nu eigenlijk zien als zij op social media zitten te scrollen? Denk vooral goed na over je advertentietekst; deze moet extreem opvallen om de aandacht van de doelgroep te trekken. Bespreek dan ook de pijnpunten van je product of dienst om de tekst zo herkenbaar mogelijk te houden.

De call-to-action button is bij WhatsApp Marketing advertenties anders dan normale advertenties. In plaats van de button ‘meer informatie’ zal deze veranderen in ‘Chatbericht sturen’.

#9. Publiceren & Optimaliseren

Als je alles hebt ingesteld; van je WhatsApp business account tot je WhatsApp Marketing campagne op Facebook, ben je klaar om je campagne online te gooien. Houdt de komende dagen de campagne in de gaten en probeer te optimaliseren waar mogelijk.

 

Conclusie: WhatsApp inzetten als marketing instrument?

Zoals je hebt kunnen lezen heeft WhatsApp Marketing zo zijn voordelen. Potentiële klanten kunnen op een laagdrempelige manier contact met je opnemen, waarop jij vervolgens kan inspelen; neem de vragen of twijfels weg die zij hebben over jouw product of dienst.

Middels het marketingkanaal bouw je een sterke en persoonlijk band op. Dit geeft jouw potentiële klanten het gevoel dat ze niet enkel een nummertje zijn voor jou. Dit zullen zij zeker waarderen, hetgeen positieve gevolgen heeft voor het vertrouwen in jouw bedrijf. Boost deze waardering door hen bij aankoop nog enkel tips en adviezen mee te geven!

Middels WhatsApp Marketing kun jij je als ondernemer dus beter onderscheiden van je concurrentie. Gunstig!! Ga jij binnenkort ook profiteren van het medium?

 

Meer weten over Facebook Marketing en andere online marketingpraktijken? Bekijk dan eens onze blog!