Als het om social advertising gaat, is het altijd lastig te bepalen wie je nu eigenlijk moet targeten. Wie is je doelgroep? Het is een vraag die constant gesteld moet worden bij het inzetten van nieuwe marketinguitingen. Er zijn ontelbare mogelijkheden om je doelgroep vorm te geven. Maar hoe weet je nou van welke kenmerken je gebruik moet maken? In dit artikel zullen wij jou vertellen hoe je inzicht in je doelgroep krijgt, zodat jij deze beter kan bereiken!

TIP: Maak gebruik van de ‘Audience Insights’ Tool vanuit Facebook!

Met behulp van deze tool kun jij heel gemakkelijk inzicht krijgen in twee groepen mensen – mensen die verbonden zijn aan jouw Facebookpagina én alle mensen die actief zijn op het Facebookplatform. Maar welke inzichten kun je hier dan uit halen?

  • Een overzicht van demografische gegevens – wie is jouw doelgroep precies?
  • Interesses en hobby’s van mensen – wat interesseert jouw doelgroep?;
  • Het ontdekken van levensstijlen van mensen – waar woont jouw doelgroep? En wat is hun activiteit op Facebook?

De relevantie van de audience insight tool is nu duidelijk. Nu kunnen we meer op inzoomen op elk van deze inzichten!

 

Audience insight tool toepassen in je social marketing strategie.

  1. De demografische gegevens, oftewel ‘demographics’, zijn essentieel om begrip te krijgen van de basiskenmerken van je doelgroep. Om de gegevens met betrekking tot deze categorie in te kunnen zien, ga je naar het kopje ‘Demografische gegevens’. Hier vind je dan informatie als leeftijd, geslacht, educatie level, beroep en relatiestatus van je doelgroep.
  2. Interesses en hobby’s kun je vinden onder het kopje ‘Pagina-vind-ik-leuks’. Ontdek hier verschillende dingen:
  • De top-categorieën van jouw doelgroep;
  • Pagina-vind-ik-leuks (de pagina’s die jouw doelgroep leuk vindt en ook volgt). Hierbij kun je per pagina zien hoe relevantie deze voor je doelgroep is. In andere woorden; het betreft de pagina’s die waarschijnlijk relevant zijn voor je doelgroep. Dit kan zich heel breed definiëren; van een favoriete acteur tot het kledingstuk dat zij het liefst dragen. De relevantie van een pagina wordt gebaseerd op basis van affiniteit, pagina grootte en het aantal personen in je doelgroep die de pagina al leuk vinden. Ga via deze optie dan ook na waar de interesses van jouw doelgroep liggen. Vervolgens target je deze interesses in je campagne.

Daarnaast kun je aan de hand van het gegeven ‘doelgroep’ zien hoeveel mensen van jouw doelgroep deze pagina leuk vinden. Vergelijk dit vooral ook met het gegeven ‘Facebook’ die je vertelt hoeveel mensen in hetzelfde land van de ingestelde doelgroep dezelfde pagina óók leuk vinden.

Ook vind je nog informatie over hoe waarschijnlijk het is dat jouw doelgroep de pagina in kwestie leuk vindt in vergelijking met iedereen op Facebook – onder het kopje ‘Affiniteit’.
Lees ook onze Facebook Marketing Checklist

  • Facebook selecteert voor jouw doelgroep de populairste plaatsen, landen en talen in vergelijking met alle Facebook gebruikers. Richt je dan ook voornamelijk op deze populaire locaties en talen!

 

  1. Tot slot kun je inzicht krijgen in het gedrag van jouw doelgroep op Facebook onder het kopje ‘Activiteit’. Hier kun je eenvoudig zien wat de frequentie is van de verschillende activiteiten die zij uitvoeren (bv. een pagina leuk vinden, opmerkingen plaatsen, het liken van andermans berichten, het delen van berichten en advertenties waarop wordt geklikt). Daarnaast wordt inzichtelijk gemaakt wat de meest geliefde apparaten (desktop/desktop & mobiel/mobiel) zijn, waarmee zij de afgelopen 30 dagen de verschillende activiteiten op Facebook en Instagram hebben uitgevoerd en tot wat voor een merk dit apparaat behoort.

 

Middels de gegevens van deze tool kun jij vanaf nu betere content creëren die ook daadwerkelijk aansluit bij je doelgroep. Daarnaast kun je ook nog eens gemakkelijk nieuwe mensen vinden om te targeten die aansluiten bij je huidige doelgroep om nog betere resultaten te genereren.

Natuurlijk kun je zelf wel alvast even rondkijken binnen de tool om hiermee vertrouwd te worden! http://www.facebook.com/ads/audience_insights.

Stay tuned.