Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. We gaan na de eerste vier blogs over naar het vijfde element: in hoeverre de website aangepast dient te zijn aan de tijdgeest. 

 

Zoals we al eerder bespraken is een website nooit statisch. Er is altijd dynamiek in jouw bedrijf en jouw webomgeving dient dat te reflecteren. Maar hoe ver moet je daarmee gaan? Het is één ding om te zorgen dat de producten en services meteen aangepast en toegevoegd worden als je ze hebt. Maar moet een website ook ten alle tijden aangepast zijn aan wat er buiten jouw bedrijf gebeurt? Het antwoord is ja. Maar met een twist. 

 

De kracht van de context

Jouw website dient aangepast te zijn aan ontwikkelingen van buiten het bedrijf alléén als de context sterk genoeg is. De afgelopen periode was de context een virus. Dit was zo sterk, zo wijdverbreid, dat de meeste bedrijven hun boodschappen online hadden aangepast. Kortom, deze aanpassing was logisch en werd door de meesten van ons gewoon gedaan. 

 

Dit is alleen niet de enige context. Discriminatie bijvoorbeeld is een huidig onderwerp dat zakelijk gezien vragen stelt aan ons advertentiegedrag op sociale media. Recessie is nog zo’n onderwerp dat nu veel aandacht zal hebben. Ook gezondheidszorg is een maatschappelijk thema waar we voorlopig nog lang over door zullen praten. Maar ook het feit dat Max Verstappen weer rondjes rijdt in de Formule1, kun je als hot topic zien. 

 

Als bedrijf, wat moet ik daar dan mee?  

Deze contexten gaan in een lijn van ‘algemeen’ naar ‘specifiek’. Het virus was algemeen. Max Verstappen is specifiek. De vraag waar jij als bedrijf in jouw online-communicatie op moet inspringen, wordt beantwoord door te kijken naar hoe belangrijk trends of ontwikkelingen zijn voor jouw branche. Kortom, hoe specifiek het is. 

 

Als jij de eerste bent in jouw branche die een zeer specifieke context in de tijdgeest beetpakt en communiceert op jouw website, heb je direct een grote streep voor. Wij adviseren bedrijven dan ook altijd om daar klaar voor te staan en niet te wachten. Of die flexibiliteit er is, dat ligt aan het bedrijf natuurlijk. Maar ons advies moge duidelijk zijn. 

 

Hoe algemener de context, hoe minder haast er is. Je hoeft niet als haantje de voorste langer lopende contexten te communiceren. Of het nu een virus betreft of GDPR-compliancy, dat hangt niet aan een week of wat. Natuurlijk, je maakt goede sier als je bij de eersten hoort. Het laat zien dat je flexibiliteit aankunt. Maar voor de business is het wat minder tijdsafhankelijk allemaal. 

 

Dus moet je als bedrijf op jouw website reageren op de tijdgeest? Een volmondig ja. Alleen de snelheid waarmee je dat doet hangt af van de vraag of het een algemene context is, of dat het heel specifiek is voor jouw branche. Hoe specifieker, hoe sneller je moet aanpassen. 

 

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm