Je kunt ongelofelijk veel met de tool Business Manager van Facebook. Zo ook A/B-testen uitvoeren. Maar wat is dat nou eigenlijk? A/B-testen? In ieder geval is het een term binnen de marketing wereld. Bij A/B-testen worden twee verschillende advertenties op eenzelfde moment met elkaar vergeleken. Hieruit wordt uiteindelijk duidelijk welke advertentie het best aansluit bij de doelgroep. Een belangrijk gegeven! Je wilt immers zo efficiënt en effectief mogelijk adverteren. Dit scheelt namelijk weer kosten!

Waar kan ik mijn advertenties op A/B-testen?

Het succes van je campagne is niet afhankelijk van één variabele, maar van heel veel variabelen. Deze zijn gebaseerd op de doelstelling die jij hebt ingesteld voor de campagne. Je hebt de volgende variabelen:

  • Advertentiemateriaal: welke afbeeldingen, video’s, primaire teksten, beschrijvingen, koppen of actieknoppen presteren het beste?
  • Plaatsing: welke platformen (bijvoorbeeld Instagram/Facebook) zijn het meest effectief voor een bepaalde advertentie en waar zou je ze moeten weergeven op elk platform (Stories of overzicht)?
  • Doelgroep: bij welk soort mensen is de kans het grootste dat ze reageren op je advertenties?
  • Optimalisatie voor Advertentieweergave: welke advertentie is het meest efficiënt en zorgt voor de hogere resultaten? Bij deze optie worden advertenties met elkaar vergeleken aan de hand van de budgetoptimalisatie.
  • Product set: Welke product-set presteert beter? Als je meerdere advertentiesets hebt met verschillende producten kun je deze aan de hand van deze optie met elkaar vergelijken.

LET OP:

Wij raden aan dat je de advertenties laat verschillen op enkel één variabele. Op die manier kun je duidelijk zien of deze combinatie van variabelen betere of slechtere resultaten geeft. Meerdere aanpassingen geven namelijk verwarring; was het de afbeelding die zorgde voor meer conversies of de aanpassing in de doelgroep instellingen? En dát willen we juist voorkomen.

Wil je toch meerdere opties met elkaar testen? Dan is ‘’meerdere variabelen’’ voor jou een goede optie. Houdt hierbij wel in het achterhoofd dat dit natuurlijk zal zorgen voor meer complexe testen en strategieën.

 

A/B-testen van Facebook-advertenties

Nadat je voor jezelf hebt bepaald waar je je advertenties op gaat testen, kan de uitvoering beginnen! Hoe doe je dat nou eigenlijk? Niet heel moeilijk! Het is meer een kwestie van weten 😉 Als je eerder nog geen A/B-test hebt ingesteld, volg je de volgende stappen:

  • Ga naar de business manager van Facebook en maak een nieuwe campagne aan.
  • Kies je marketingdoelstelling en schakel vervolgens de optie ‘A/b-test maken’ in. Je kunt hier gelijk aangeven op welke variabele je je advertenties wilt laten testen.

  • Indien je dit gedaan hebt, spreken de vervolgstappen voor het instellen van de A/B-testen in principe voor zich. Stel de doelgroep, plaatsingen en weergaveoptimalisatie in voor je advertenties. Heb je toch nog vragen? Stuur ons dan een berichtje op info@baasenbaas.nl!
  • Handig is misschien nog te weten dat je een budget per dag kan instellen of een looptijdbudget. Dit budget kun je evenredig over de advertenties verdelen (gelijke verdeling) of je kan er juist voor kiezen meer budget toe te wijzen aan de ene advertentie dan de andere (weighted split). Klik hiervoor op ‘geavanceerde instellingen’ binnen dit kader. Daarnaast kan je kiezen hoe lang je de twee advertenties door Facebook met elkaar wilt laten vergelijken. Dit kun je doen onder het kopje ‘Duur’.

Het is mogelijk een a/b-test uit te voeren tot 9 dagen. Facebook verdeelt automatisch de weergave op gerandomiseerde wijze tussen elke versie van je advertentiemateriaal, doelgroep of plaatsing. De prestaties van beide advertenties worden gemeten op basis van kosten per resultaat of kosten per conversieverhoging.

Op het moment dat de A/B-test zich heeft voltooid, krijg je hiervan een melding. Deze melding kun je inzien onder de meldingen rechtsboven in je scherm van je bedrijfsmanager. Je kan dit ook zien aan het gegeven dat de test binnen de campagne de status ‘’voltooid’’ heeft in plaats van ‘’actief’’. Natuurlijk is het ook mogelijk om gedurende de test zelf de voortgang te bekijken. Hiervoor ga je naar ‘’accountoverzicht’’ (rechts van het tabblad campagne).

 

Naast deze optie van het maken van een A/B-test, kan je dit ook doen op een andere manier! Heb jij al een actieve campagne? En wil jij die graag op één variabele laten testen? Volg dan de volgende stappen om dit te bewerkstelligen:

  1. Ga naar Advertentiebeheer.
  2. Ga naar je campagnes.
  3. Beweeg met de muisaanwijzer over de campagne die je wilt bewerken.
  4. Klik op het selectievakje aan de linkerkant van de campagne die je wilt testen.
  5. Klik in je werkbalk/toolbar op ‘’A/b-test’’.
  6. Selecteer een variabele en volg vervolgens de aanwijzingen op het scherm.

 

Handige tips bij het A/B-testen

Nu je weet wat A/B-testen zijn, hoe je een A/B-test instelt en hoe je deze kunt meten, kun je in principe hiermee beginnen! Maar voordat je in snelvaart navigeert naar je Business Manager, willen wij jou een aantal handige tips meegeven bij het instellen van A/B-testen:

  • Meten is weten, maar als je niet goed weet wat je wilt testen of welke vraag je wilt beantwoorden, dan is het logisch dat er uit de test geen relevante info komt. Het is daarom verstandig vanaf het begin een (algemene) vraag op te stellen, die je dan vervolgens kan omvormen tot een hypothese. Denk hierbij aan vragen als ‘’Zijn mijn kosten per resultaat lager als ik optimaliseer voor klikken op links of voor weergaven van de landingspagina?’’. Hierbij zal de hypothese dan bijvoorbeeld als volgt luiden: ‘’Mijn kosten per resultaat zijn lager als ik optimaliseer voor weergaven van de landingspagina’’.
  • Let vooral ook op de doelgroep die je instelt; deze moet groot genoeg zijn en niet overlappen/hetzelfde zijn als een doelgroep in een andere actieve campagne. Dit kan namelijk zorgen voor weergaveproblemen en wij kunnen je vertellen; dit zal de testresultaten niet ten goede komen. Facebook zal daardoor namelijk in de war raken en de resultaten door elkaar halen. Niet doen dus!
  • Wat is de ideale periode van testen? Een lastige vraag, vooral als het de eerste keer is dat je begint met A/B-testen. Facebook raadt aan een test uit te voeren van 4 dagen. Dit zou de meest betrouwbare resultaten geven. Natuurlijk verschilt deze periode per doelstelling en branche. Als jij bijvoorbeeld weet dat jouw doorsnee klant binnen een periode van 10 dagen converteert, is het natuurlijk verstandig ook deze periode te pakken voor jouw A/B-test.
  • Tot slot het budget. Het is van belang een goed budget in te stellen. Alleen dan kunnen er genoeg resultaten opgeleverd worden om daarmee uiteindelijk je hypothese te bevestigen of te ontkrachten. Facebook geeft aan wat bij jouw A/B-test een ideaal budget zou zijn. Deze kan je gebruiken als je niet zo goed weet hoeveel budget je moet inzetten.

 

Door middel van A-B testen kan jij dus gemakkelijk zien hoe jij je campagnes/advertenties het best kunt laten presteren. Super fijn, want dat betekent dat jij je doelgroep beter bereikt! Blijf je testen dan zullen je conversies de lucht in schieten. En zeg nou zelf; dat wil toch elke ondernemer?

Wat gaat jouw eerste A/B-testcampagne worden?

 

Meer weten over Facebook Marketing? Lees ook eens onze andere blogs!