Zou hij bestaan? De perfecte website? Van de grootste ideeën tot de kleinste details, Baas & Baas laat niets aan het toeval over om de perfecte site te vinden. Na blogs één, twee en drie kijken we nu dieper naar jouw content. En om dat goed te doen moeten we leren denken zoals de betere redacties dat doen.

Een website is een interactief medium natuurlijk. Anders dan bij televisie bijvoorbeeld, heb je controle over waar je naar kijkt en waar je op klinkt. Dat maakt interactie design zo belangrijk. Elke site is nog altijd 51% functie. Toch komen de meeste mensen niet op jouw webomgeving om haar functional design te bewonderen. Ze komen er voor de inhoud, voor de emotie. Daarom nu de vraag: hoe raak je het hart het beste online?

Ons antwoord bestaat uit twee woorden: denk redactioneel. Ga maar na. Redacties van televisieprogramma’s, kranten, lifestyle magazines en grote internetblogs doen in de basis allemaal hetzelfde. Ze kijken eerst naar wat de meest relevante inhoud is voor de ontvanger van de boodschap, en verpakken deze vervolgens zo helder en aantrekkelijk mogelijk. Ze raken het hart op twee manieren: de inhoud zelf is van nature al belangrijk voor de ontvanger, en men verpakt deze inhoud ook nog eens op boeiende wijze.

De meeste websites echter, volgen deze praktijk helaas niet. In plaats van ‘redactie-denken’, doen ze aan ‘advertentie-denken’. Ze maken actief reclame voor hun eigen merk, dienst of product op hun eigen webomgeving. Dat noemen we in de communicatietheorie ook wel ‘zender-denken’. Jij hebt, als zender, een boodschap die je over wilt brengen. Echter is die boodschap wel überhaupt relevant voor de ontvanger? Doe je wel aan ‘ontvanger-denken’?

Eigenlijk is een verkooppraatje, hoe mooi verpakt ook, meestal niet zo belangrijk voor de ontvanger. Denk maar aan advertising. Reclames moeten eindeloos herhaald worden, en op de meest irritante momenten op een doelgroep worden afgevuurd, om ook maar een klein beetje effect te hebben. Om dat vervolgens nogmaals op jouw website te doen is naast negatief, ook eigenlijk heel vreemd. De bezoeker had jouw website immers al gevonden. Een verkooppraatje is dus helemaal niet meer nodig!

Dat terwijl een relevant, redactie gedreven, nieuws-, business, lifestyle- of entertainmentbericht als vanzelf een emotionele connectie maakt bij de ontvanger. Vaak zelfs zo goed dat de ontvanger het bericht uit eigen beweging gaat verspreiden. Nog steeds niet overtuigd? Bedenk dan dat je deze blog aan het lezen bent, en zelfs tot het einde bent gekomen. Blijkbaar is dit onderwerp voor jou, als ontvanger van dit artikel, relevant. En daar hebben wij helemaal niks voor hoeven te verkopen! Sterker nog, wij kunnen je zelfs vragen deze blog te delen! 😉

Voel je niet verplicht hoor! Maar dit brengt ons wél op de vierde eigenschap van de perfecte website: de inhoud is ontvanger gedreven en gemaakt zoals een redactie het zou maken. Tot de volgende blog. En blijf de baas online!

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.