De nieuwste ontwikkelingen van Google

google marketing live

Ieder jaar maakt Google haar plannen bekend tijdens Google Marketing Live. Dit jaar vond dit plaats op 10 en 11 juli en lag de nadruk op hoe machine learning het mogelijk kan maken voor adverteerders om nóg betere resultaten te halen. In deze blog vertellen wij je hier meer over en lichten we de rest van de plannen van Google toe.

Machine learning

Wat is machine learning eigenlijk? Machine learning is een discipline die patronen in data ontdekt. Met deze patronen worden vervolgens algoritmes gevormd. Door de machine learning technieken worden de algoritmes dus steeds slimmer. Dit is dan ook de reden dat Google hier dit jaar meer aandacht aan gaat besteden. Dit komt tot uiting in de volgende plannen:

Naamswijziging van de advertenties

Allereerst gaat Google de naam van de advertentieproducten wijzigen. Doordat er de afgelopen jaren zoveel verschillende Googlediensten zijn ontstaan, was er een wirwar van namen. Om hier enige structuur in te brengen heeft Google alles onderverdeeld in drie pijlers:

  • Google Ads
  • Google Ad Manager
  • Google Marketing Platform

google ads

De meest gebruikte naam Google Adwords verdwijnt dus. Er verandert verder in principe niets aan het gebruik van de diensten. Google Ads zal met name worden gebruikt door de reguliere bedrijven en Google Ad Manager en Google Marketing Platform is bedoeld voor de grote multinationals.

Met Google Ads hoopt Google hun machine learning technologieën onder de aandacht te brengen bij hun klanten. Ze zeggen dat klanten door het gebruik hiervan meer tijd overhouden voor de belangrijke zaken. Google kan namelijk het hele advertentiegedeelte overnemen.

Slimme campagnes

Dit gaan ze doen door middel van de zogeheten ‘slimme campagnes’. Hiermee kunnen Google adverteerders binnen een korte tijd meerdere simpele, maar resultaat gedreven advertenties maken. Door gebruik te maken van machine learning wordt de advertentie, targeting en plaatsing volledige geautomatiseerd. Het enige wat je zelf hoeft te doen is het selecteren van het doel dat je wilt behalen en aangeven op welke plaats je wilt adverteren.

Zelfs als je geen eigen website hebt, kun je gebruik maken van automatisch geoptimaliseerde landingspagina’s. Naast de slimme campagnes is het ook mogelijk om gebruik te maken van lokale campagnes, shopping campagnes en hotel campagnes.

Nieuwe functie testen

De functie is op dit moment nog niet beschikbaar in Nederland maar wij verwachten dat dit binnenkort wel zal gebeuren. Wat ons betreft een prima ontwikkeling want dit maakt het voor kleine bedrijven die weinig tijd hebben voor advertenties een stuk eenvoudiger. We zijn echter wel benieuwd of het ook de beloofde resultaten zal laten zien. Mocht het beschikbaar zijn in Nederland, dan gaan wij het zeker testen!

Mocht je nog vragen hebben over de nieuwe plannen van Google of hulp nodig hebben met adverteren, laat het ons dan weten. Wij geven je graag meer informatie.

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

 

 

2018-07-30T10:10:59+02:00

Leave A Comment

shares