optimaliseren-voor-conversie-in-Facebook

Na het installeren van de Facebook-pixel op je site worden de bezoekersacties gerapporteerd in Facebook. Hoe meer conversies er worden uitgevoerd op je site, hoe beter Facebook wordt in het weergeven van je advertenties aan mensen die waarschijnlijk bepaalde acties zullen uitvoeren. Wanneer je voldoende conversies hebt, kun je beginnen met het optimaliseren van je advertenties, wat nog meer conversies kan opleveren. We delen een aantal tips en laten zien hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.

Heb je nog geen Facebook-pixel geïnstalleerd? In onze blogpost: “Hoe begin je met Facebook Advertising” leren we je alles over adverteren op Facebook.

Facebook advertising tips 💡

💼 Kies een conversiegebeurtenis

Optimaliseren voor conversies betekent niet meteen optimaliseren voor verkoop. Zo kun je bijvoorbeeld optimaliseren voor mensen die een webpagina bekijken met de gebeurtenis Inhoud weergeven om meer websitebezoekers te krijgen.

Hieronder vind je een overzicht van alle conversietrackings. Kopieer de code voor de gebeurtenis die je wilt volgen en plak deze achter de pixelcode op de webpagina’s waarop je de actie wilt bijhouden.

conversie-tracking-facebook

⌛️Geef Facebook de tijd om te leren

Voor advertentiesets die zijn geoptimaliseerd voor conversies, moet het systeem nagaan welke doelgroep het waarschijnlijkst zal converteren om vervolgens je advertenties aan deze mensen te weergeven. Daarom is het cruciaal dat Facebook genoeg conversiegegevens krijgt. Hoe meer gegevens, hoe beter! Zorg ervoor dat je advertentieset lang genoeg actief blijft om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor optimalisatie.

🚨Verzamel voldoende signalen

Het is belangrijk om Facebook van zo veel mogelijk conversiesignalen van de Facebook-pixel te voorzien voor elk van je advertentiesets. Facebook raadt minimaal 15 tot 25 conversies per week aan, maar 50 tot 100 of meer is ideaal.

⚙️ Maak aanpassingen indien nodig

Als je advertentieset niet dat aantal conversies genereert, optimaliseer dan voor een vaker voorkomende conversie. Als geen van de conversies die je belangrijk vindt zo vaak voorkomt, probeer dan je advertentieset te optimaliseren voor een andere gebeurtenis.

Indien je zeker weet dat de kwaliteit van je doelgroep hoog is, probeer dan te optimaliseren voor weergaven (als het je niet uitmaakt dat mensen in je doelgroep je advertentie meerdere keren per dag zien) of bereik (als je mensen in je doelgroep wilt bereiken met één advertentie per dag). Probeer te optimaliseren voor klikken op links als je een brede doelgroep hebt.

👤 Specifieke doelgroepen

De kwaliteit van de doelgroep is belangrijker dan de grootte van de doelgroep. Over het algemeen zijn tussen de 1000 en 50.000 mensen ideaal als bron voor een vergelijkbare doelgroep. Het is echter belangrijker om een bron van hoge kwaliteit te hebben (een bron van je beste klanten) dan een specifiek aantal mensen. Als de bron goed is, maakt het niet uit of de doelgroep 20.000 of 30.000 mensen bevat. Je kunt zelfs succes hebben met 100 mensen.

Vermijd aanvullende doelgroepen bovenop een vergelijkbare doelgroep. Vergelijkbare doelgroepen nemen al informatie op van je bron, zoals leeftijd, geslacht en interesses. Als je aanvullende parameters gebruikt, vertroebel je de doelgroep in plaats van dat je deze verfijnt.

Optimaliseren voor conversie

Optimaliseren voor conversie in Facebook

1. Selecteer de doelstelling Conversies in Advertentiebeheer.

2. In het gedeelte Conversies selecteer je de pixel en de conversiegebeurtenis waarvoor je wilt optimaliseren. Je kunt het beste een gebeurtenis selecteren die minstens 15 tot 25 keer per week plaatsvindt. Als je niet weet welke conversiegebeurtenis je het beste kunt kiezen, ga je naar het tabblad Pixels in Advertentiebeheer om je pixelactiviteit te bekijken.

3. Ga naar het gedeelte Budget en planning. Stel Optimalisatie voor advertentieweergave in op Conversies, zodat er wordt geoptimaliseerd voor de conversiegebeurtenis die je in stap 2 hebt geselecteerd. Kies vervolgens een Conversieperiode. In de meeste gevallen raadt Facebook de periode van zeven dagen aan. Stel ten slotte het Bodbedrag in op automatisch, tenzij je beoogde kosten per resultaat hebt.

Vond je dit interessant?

Abonneer je nu en ontvang relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.

Ontvang 1x keer per maand online marketing tips